19 aug. 2012

Pusslar ihop akvariet

Okej. Så idag har jag äntligen kommit hem till min egen lilla vrå i väggen och fick chansen att pussla ihop mitt akvarium. Jag nämnde som hastigast att jag skaffat ett i ett föregående blogginlägg. Så är det. Efter Banshee blev det så otroligt tomt. Så på någon nördig och patetiskt vänster så försöker jag nog fylla hennes hål med lite fisk. Jag vette fasen. Jag har ofta lekt med tanken på ett akvarium. Men tyckt att det är för mycket jobb. När jag så kom hem efter medeltidsveckan och var hos Sammy och Mimmi som har ett så frågade jag (eller något liknande, det kom upp på tal i alla fall) om det var mycket jobb. De berättade hur de gjorde och det var inte mycket jobb alls.

Byta vatten en gång i veckan. Mata fiskarna varje dag. Rengöra akvariet och sådär när det blir skitigt... Ja... det lät inte som så mycket jobb. Jag har alltid tyckt om akvarier. I alla fall om de varit fina och bra omhändertagna. Sunkiga akvarier är verkligen sunkiga. De är så fina att sitta och titta på. Lite som en TV. Och gu vet att jag alltid behöver saker som är avslappnande.

Jag hade som sagt i alla fall funderat på det ett tag. Och när jag sen fick veta att det inte var så mycket jobb så började jag läsa på om det. Läste om olika fiskar, vad de krävde och vad man skulle tänka på. Läste om växter och skötsel. Först var jag mest intresserad av att 20 liters nano akvarie. Men de kunde man bara ha krabbor och räkor i fick jag veta. Att det finns någon lag som säger att man inte får ha fisk i en tank som är mindre än 40 liter i sverige. Stämmer det verkligen eller ska jag vara källkritisk? I vilket fall står det att det är lättare att hålla rent och få det att fungera om tanken är lite större. Det lät ju i alla fall logiskt. Men jag har inte så stort utrymme här hemma... heh... Så jag tänkte att en 40 liters är kanske en bra storlek.

Jag tog med Tobias (sällskap är alltid trevligt) till lite olika fiskaffärer i närheten och till slut landade det på ett akvarium på 54 liter. Helt enkelt för att då fick man allt till. Det var som ett startpaket. Men håv och pump och all världens grejer man behöver för att starta akvarium. Sen behövde man ju droppisar av alla olika bakerieslag att ha i vattnet från en gång om dagen till en gång i veckan och en gång i månaden. Så naturligtvis blev det lite dyrare än väntat.

Hade egentligen inte alls tänkt köpa just nu. Men jag har varit så sugen på det på senaste. Och så hade jag skjuts med bil av Tobbe och allt var så praktiskt så jag slog till. Varför vänta egentligen?
Jag är fortfarande osäker på om det här är en bra idé eller bara en passerande grej... Aja... Nu är det gjort och det ska bli kul och spännande att få köpa fisk om en vecka.

Här är lite kort på min grumliga lilla tank färdig och rätt okej looking. Det känns fortfarande lite tomt så jag tror jag ska köpa några stenar att bygga gömmor med.




MS Tobiasson reporting for drowning SIR! Det var han som valde den. Och jag tycker den passar skitbra! Föreställer mig att det bor en elak haj därinne som det alltid gör på film ^^




Mangrove


Växten jag har i heter... euhm... något på latin XD Men den kommer i alla fall från sydöstra asien. I Indien kan man hitta den på risfälten som våra maskrosor tydligen. Jag har indiskt ogräs i mitt akvarium haha!
Lite udda med tanke på att den fisk jag planerar att ha i akvariet är Platy. Vilket kommer från sydamerika. Kulturkrock. Hihi. De finns i olika färger. Här är lite info om dem och lite bilder på hur de kan se ut:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1

Jag hade tänkt att bara ha en sort (och en mal) och verkligen göra så att de trivs ordentligt. Men jag har också tänkt på sorgmanteltetra.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1

De tycker jag är extremt coola. Kanske jag har lite av varje av de olika sorterna. De röda Platy och de svarta/grå Tetrorna. Kunde väl bli coolt eller hur? Aja vi får se. Längre fram (om intresset håller i sig) tänkte jag försöka mig på Praktbotia för de är verkligen jättehäftiga också. Men de trivs i lite större akvarium och i stim. Så det får bli senare.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

Kanske man skulle kompensera lite och ta ett gäng Tigerbarb istället. Men jag har för mig att barbar föredrar att bara vara med andra barbar. Så kanske inte. Får läsa på lite om dem först. De skulle annars passa in storleksmässigt. Hihi.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208&SOK=1

Aja... Jag tänker mycket. Vi börjar med ett gäng Platy så blir det nog bra sen.

Nu ska jag glo på en film eller nåt. Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar