24 maj 2011

Banshee kommer hem

Jag var väldigt pirrig och lite rädd dagen innan vi skulle åka och hämta Banshee. Var jag verkligen beredd på att bli "mamma"? Massa sådana tankar flög genom huvudet hela tiden. Pirrig av förväntan men ändå rädd för att misslyckas. Men jag hade väntat så länge på det här.

Vi försov oss lite på morgonen och kom inte iväg förrän vid halv nio-tio. Fick skicka ett meddelande till Lina och säga att vi inte skulle vara där förrän vid ett någon gång.
Så bar det iväg mot Nässjö med Banshees säng säkert fastspänd i baksätet.



Vi stannade till i Nässjö och tog ut pengar och kollade däckens tryck.



Mot Jönköping! Med en inte allt för glad himmel över oss.



I Jönköping passade jag på att springa in på A6 och köpa en billig klocka. Jag har saknat att ha klocka på mig. Att ha den på armen ger en illusion känsla av att man har kontroll. Och jag behövde en som jag inte kände att jag behövde vara rädd om. Claes Ohlsson är bra.



Dags för den obligatoriska "Tobbe kör"-bilden.



Första halvan av vägen dit gick väldigt fort efter det. Den andra segade sig fram till (återigen) Nickelback och Nightwish. Jag ville bara komma fram! Så vi körde på. Rätt ohändelserikt... Tobbe slog mig på fingrarna i gulbil-tävlingen. När vi stannade till för att käka lunch i Kinna låg han över mig med 8 poäng :/

Vi stannade till vid McDonalds den här gången och tog oss en varsin cheeseburgare. Tobbe börjar bli trött på att bli tagen kort på XD



Jag köpte en milkshake också, jordgubbsmak. Det var år och dar sen jag drack en sist. Var bara tvungen att ta en rolig "vem får icebrain först?"-bild.



Vi stannade inte så länge på kenneln den här gången. Vi gick igenom alla papper och tjatade kort med Lina och Anton. De skulle också bort, så då gjorde vi i ordning ordentligt för Banshee i baksätet och så åkte vi igen. Den här gången satt jag i baksätet. Det hade fortfarande inte gått upp för mig att vi nu var hundägare. Det har det fortfarande inte gjort riktigt måste jag erkänna...

Men visst är hon söt?



Vi fick inte med något halsband till henne för de hade tappat bort det på kenneln. Så då stannade vi till vid närmaste djuraffär, vilket inte låg alls långt därifrån och inhandlade ett. Det visade sig lite senare att det antagligen var lite för stort för henne och vi jobbar på att skaffa ett nytt. Jag är ju hemma med henne och kan inte åka iväg och Tobbe jobbar jättedumt just nu. Men det vi har får gå så länge.

Hon sov mesta tiden av resan. Bunsade omkring i sin säng för att slippa få solen i ögonen. Väldigt lugn var hon hela tiden. Men det blev snart varmt i bilen och vi bestämde oss för att rasta. Jag behövde gå på toa och det behövde hon också. Så då passade vi på att äta.



Den här bilden tycker jag är rätt skön ^^



Vi stannade till ett par gånger till för att hon skulle få pinka lite och sträcka på benen. Men vi ville hem så fort som möjligt. Vi var båda väldigt trötta och ville bara hem.

Väl hemma gick allt väldigt bra. Banshee strosade runt lägenheten lite osäkert och undersökte. Sen satte vi henne i hennes "bur" och introducerade katterna. Jag hade tänkt filma det men var alldeles för trött för att orka.
Det gick mycket bättre än väntat. Velvet fick borstsvans men förblev väldigt nyfiken och inte alls så rädd. Hon fräste inte en enda gång vilket vi ju trodde att hon skulle göra. Cotton däremot tyckte att Banshee var hemskt läskig. Hon reste ragg och blev så stor som bara en katt kan bli XD
Banshee blev vansinnigt glad när hon fick se katterna. Hon hoppade omkring i buren och försökte ta sig ut för att hälsa på dem. Svansen gick som en liten... något väldigt snabbt i alla fall. Hon tyckte bara det var kul. Haha! Vilket ju gjorde katterna rätt förskräckta.

Nu är Velvet rätt oberörd av Banshee. Hon håller sig undan från henne mest, men tar det med ro. Cotton vill fortfarande hålla koll på henne och låter sådär konstigt som upprörda katter gör när hon kommer för nära. Banshee tycker fortfarande att det är vansinnigt roligt med dem och försöker inbjuda till lek så fort hon ser dem XD När hon inte får någon så skäller hon upphetsat vilket gör i alla fall Cotton rätt vansinnig. Hihihi. Jag håller henne borta från Cotton så gott jag kan.

Här var första kvällen hon var hos oss. Hon har haft ommöblering i buren. Hon var väl lite uttråkad.



Första natten var lite jobbig. För det första gjorde vi misstaget att tro att hon kunde stå i hallen och vi sova i sovrummet. Det gick inte. Det slutade med att jag flyttade ut på en madrass i vardagsrummet med hennes bur precis bredvid. Det fungerade okej första natten. Ändå väckte hon oss vid halv fem och vi kunde inte somna om.

Men det gick mindre bra andra natten. Hon ylade och var så ensam som bara en valp kan vara. Så då flyttade jag in oss i arbetsrummet. Jag spärrade av skrivbordsdelen med kompostgaller så att hon inte skulle knapra på några sladdar. Och så stängde jag dörrarna och lade mig på madrassen där inne. Det gick betydligt bättre när hon fick större yta att busa på på natten och hon kunde sova med mig i sängen. Det får gå så länge hon är valp och innan hon blir invand i huset.

Den tredje natten (inatt) hade vi bara en olycka på golvet! Till skillnad från en i timmen de andra nätterna. Så vi har nog börjat lugna ner oss och börjat slappna av här. Det känns väldigt skönt. Rutiner och vanor har börjat formas i det nya livet här. Det här ska nog gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar